Callas-Audio®
 
 
 

 

Convergent Audio Technology JL2 Signature

Service

Dit exemplaar speelde nog ok maar de Bias en Balans was niet stabiel en een check-up was in ieder geval een goed idee. De KT120's werden eerst getest en waren niet slecht, maar twee exemplaren zaten onder 70% emissie. De stuurbuisjes waren veel minder, er zat maar 1 goed metende 12AX7 in.. Bij interne inspectie bleek er aan geknoeid, en er was een matig uitgevoerde reparatie te zien. Diverse weerstanden waren buiten specificatie, de foto's spreken voor zich. De diagnose is gesteld, de patient wordt opgenomen en gaat waarschijnlijk een tijdje blijven.

85 Kilo aan Muziek, wacht maar tot deze weer speelt..

Wat vaker voorkomt (en niet alleen bij de CAT) is dat er een avontuurlijke upgrade gemaakt wordt naar de KT120 buis. Er wordt gesteld dat de voedingtrafo dat gemakkelijk trekt, -en dat klopt, echter de Cathode weerstanden welke ook als zekering fungeren trekken dat niet, en worden overbelast. Combineer dat met matige buizen, slechte buisvoeten, achterstallig onderhoud en het recept voor een binnenbrandje ligt op de loer. Helaas een vaker voorkomend euvel is dat weerstanden strak tegen het Circuitboard gemonteerd worden af fabriek. Zo ook bij de CAT. En de foto's laten zien wat er kan gebeuren.

De handen jeuken om er weer iets moois van te maken..

De meeste weerstanden op deze foto zijn buiten specificatie. Monkey Business.

De 6550 uitvoering heeft meestal de 1 Ohm 1W en soms is er 1,5W gemonteerd. De KT120 heeft de 1 Ohm 3W nodig volgens het service bulletin. Dit is een flinke klus, want een berg weerstanden.. Resumé; prik nooit zomaar de KT120 in een 6550 positie.

(..)

(..)

Dit exemplaar heeft dan nog een uitgebrande buisvoet welke het circuitboard heeft meegenomen. Helaas. We hebben eerst het gat met de Dremel opgefrist en met 2K Epoxy gevuld. Om het wat steviger te maken is er een Carbon string verwerkt. Daarna de gaten opnieuw aangebracht en gereed voor verdere opbouw. Diverse printbanen zijn weg en dat is uiteraard ook -zo goed als mogelijk- hersteld. In dit stadium is het zaak om zorgvuldig te werken, controleren met een Loup en alles te meten op continuiteit.

Dit ziet er al beter uit .. Komt goed.

Aan de ingang komt een dikke NTC, want de eigenaar meldt dat de aardlek af en toe triggert. De JL2 trekt 900 Watt stationair, maar de inschakel piek zal flink hoger zijn. De NTC werkt in de praktijk voorbeeldig en er zit nu voorlopig een 10A zekering in. Sommige weerstanden waren moeilijk te vinden en moesten vanuit Canada komen.. 5 weerstanden van een paar dubbeltjes, plus 20 euro shipment.. Het is niet anders.

Spot de diverse Black Gates op het voedingboard; 7 stuks per kanaal. De steenrode weerstanden zijn de 3 Watt exemplaren, en nu met ietsje ruimte gemonteerd.

Een bekend euvel bij de CAT zijn de afgescheurde silent blocs onder de power trafo, nu dan industrieele kwaliteit eronder. De meeste Capacitors zijn ook gemeten waar mogelijk, en verder schoonmaak, diverse solderingen hersteld / verbeterd, bedrading hier en daar verbeterd en isolatie herzien. Onder de trafokap Neopreen strips en de Powertrafo zit nu ook mooi klem tussen rubber boven en onder.

Het opstarten is altijd weer een spannend moment, maar met de Variac is er een vangnet. Alles in een keer goed! De Balans voor het linker kanaal was nog niet goed, maar met herpositioneren van de KT120 kwam dat weer ok. De JL2 is véél stiller nu, zowel electrisch als mechanisch. Was even vergeten wat de Big CAT muzikaal betekent.. Deze gaat tot 11.

There's no substitute for cubic inches.

Met dank aan Mr Ken Stevens CATamps USA, en Jan Schouten Centripetal Heiloo.


top