Convergent
Audio Technology JL2 Signature
Service

Dit
exemplaar speelde nog ok maar de Bias en
Balans was niet stabiel en een check-up
was in ieder geval een goed idee. De KT120's
werden eerst getest en waren niet slecht,
maar twee exemplaren zaten onder 70% emissie.
De stuurbuisjes waren veel minder, er zat
maar 1 goed metende 12AX7 in.. Bij interne
inspectie bleek er aan geknoeid, en er was
een matig uitgevoerde reparatie te zien.
Diverse weerstanden waren buiten specificatie,
de foto's spreken voor zich. De diagnose
is gesteld, de patient wordt opgenomen en
gaat waarschijnlijk een tijdje blijven.

85
Kilo aan Muziek, wacht maar tot deze weer
speelt..
Wat
vaker voorkomt (en niet alleen bij de CAT)
is dat er een avontuurlijke upgrade gemaakt
wordt naar de KT120 buis. Er wordt gesteld
dat de voedingtrafo dat gemakkelijk trekt,
-en dat klopt, echter de Cathode weerstanden
welke ook als zekering fungeren trekken
dat niet, en worden overbelast. Combineer
dat met matige buizen, slechte buisvoeten,
achterstallig onderhoud en het recept voor
een binnenbrandje ligt op de loer. Helaas
een vaker voorkomend euvel is dat weerstanden
strak tegen het Circuitboard gemonteerd
worden af fabriek. Zo ook bij de CAT. En
de foto's laten zien wat er kan gebeuren.

De
handen jeuken om er weer iets moois van
te maken..

De
meeste weerstanden op deze foto zijn buiten
specificatie. Monkey Business.
De
6550 uitvoering heeft meestal de 1 Ohm 1W
en soms is er 1,5W gemonteerd. De KT120
heeft de 1 Ohm 3W nodig volgens het service
bulletin. Dit is een flinke klus, want een
berg weerstanden.. Resumé; prik nooit
zomaar de KT120 in een 6550 positie.


(..)

(..)
Dit
exemplaar heeft dan nog een uitgebrande
buisvoet welke het circuitboard heeft meegenomen.
Helaas. We hebben eerst het gat met de Dremel
opgefrist en met 2K Epoxy gevuld. Om het
wat steviger te maken is er een Carbon string
verwerkt. Daarna de gaten opnieuw aangebracht
en gereed voor verdere opbouw. Diverse printbanen
zijn weg en dat is uiteraard ook -zo goed
als mogelijk- hersteld. In dit stadium is
het zaak om zorgvuldig te werken, controleren
met een Loup en alles te meten op continuiteit.

Dit
ziet er al beter uit .. Komt goed.

Aan
de ingang komt een dikke NTC, want de eigenaar
meldt dat de aardlek af en toe triggert.
De JL2 trekt 900 Watt stationair, maar de
inschakel piek zal flink hoger zijn. De
NTC werkt in de praktijk voorbeeldig en
er zit nu voorlopig een 10A zekering in.
Sommige weerstanden waren moeilijk te vinden
en moesten vanuit Canada komen.. 5 weerstanden
van een paar dubbeltjes, plus 20 euro shipment..
Het is niet anders.


Spot
de diverse Black
Gates op het voedingboard; 7
stuks per kanaal. De steenrode weerstanden
zijn de 3 Watt exemplaren, en nu met ietsje
ruimte gemonteerd.
Een
bekend euvel bij de CAT zijn de afgescheurde
silent blocs onder de power trafo, nu dan
industrieele kwaliteit eronder. De meeste
Capacitors zijn ook gemeten waar mogelijk,
en verder schoonmaak, diverse solderingen
hersteld / verbeterd, bedrading hier en
daar verbeterd en isolatie herzien. Onder
de trafokap Neopreen strips en de Powertrafo
zit nu ook mooi klem tussen rubber boven
en onder.
Het
opstarten is altijd weer een spannend moment,
maar met de Variac is er een vangnet. Alles
in een keer goed! De Balans voor het linker
kanaal was nog niet goed, maar met herpositioneren
van de KT120 kwam dat weer ok. De JL2 is
véél stiller nu, zowel electrisch
als mechanisch. Was even vergeten wat de
Big CAT muzikaal betekent.. Deze gaat tot
11.
There's no substitute
for cubic inches.
Met
dank aan Mr Ken Stevens CATamps
USA, en Jan Schouten Centripetal
Heiloo.